Thursday, June 5, 2014

ZraaaOnVacay: Tioman Island

yuhuuuuuu aiolls nak cerita ni yang iols pegi tioman island ritu

just incase someone search or nak review pasal tioman ni so ai nak bagi lah sikit review nya.

my vacay goes very well,even its unexpected vacay with my cousin tp alhamdulilah my bucket list for 2014 is complished :) 

baiklah.

so nak pegi ke pulau tioman tu kene naik feri lah ofcos,yang bajet diva tu boleh la teraii naik kapal terbang sebab dekad Tekek ada airport dia (sejenis airport kecik)

tapi aku nak naik kapal terbang mmg idok lah mahal kot !

baiklah untuk tiket feri sehala herge dia rm35(sehala)/kechengggg ! (murahkan) tu pun kalau kau tourist luar lah.biasa nya kalau engko mengaku yg engko ni ada kerabat dekad tioman dia akan bagi murah rm20-rm30 kau boleh dapat.
kalau budak sekolah dapat lah dalam rm20 gitu.jangan engko orang buat gila berpakaian budak sekolah pulak gara gara nak dapat herge murah.kahkahkah

baiklah,harga rm35 hengget ni untuk kesemua destinasi yang engko nak pergi.engko cakap lah engko nak berhenti kat pulau mana pun harga tetap sama.

macam aku,aku berhenti dekat Kg.Tekek.haaaa kg tekek ni boleh dikatakan maju jugek sebab ada sekolah.
masa feri ni bergerak dia depends dekat jeti mana kau depart(gittewwwww) macam aku naik dekat Jeti Tg Gemok masa depart dia only 11am.Kalau dekat Jeti Mersing dia ada masa 9am,12pm and 6pm dan harga tiket dia sama sahaja.

masa dari jeti tg Gemok ke Tioman makan lah dalam 1 jam setengah.feri tu ada bukak sit kat atas,sit atas ni kau boleh sedut hangin laut sesambil fefeling titanic gittewwww.jangan sampai tergolek kat bawah sudah lah ! kang jadik santapan ikan yu pulak dak ?

kalau nak duk sit atas kene lah minatk ijin dengan brotha brotha kat situ dulu.haaa jangan risauuu diorang ni kalau nampak awek cun otomatik terus jadi peramah gila bangang.bagus bagusss.

sampai tekek,aku jumpa dengan pakcik aku so diorang bawak aku ke chalet yang bakal aku dan kazen aku menginap untuk 3 hari 2 malam ni.

baiklah,memula aku diberitahu bahawase nya aku menginap di BaBora Resort,alangkah malangnya BaBora tu manusia full nak arwah jadik aku menginap di chalet Peladang Inn.

chalet dia tak jauh dengan laut,dekat dengan marina(jalan kaki jek) lepas tu dekad dengan kedai kedai dan restaurant makan.

harga untuk satu malam rm80 sahaja.aku duduk 2 malam jadik herge nya rm160 lah.
kira bajet ni cukup lah untuk manusia manusia spesis remaja macam aku ni yang suka travel.

bilik diaaa,pehhh memang lawaa nak arwah lah,aku rase kawasan dia selamat lah jugak sebab ramai lagi guest yang menginap dekat Peladang Inn ni so tempat tu jadik tak berapa sunyi lah.

dekat tekek ada tempat sewa kereta dan moto,tapi hara jangan cakap lah.mahal nak mampus.
kalau sewa kereta sehari pun dan beratus,inikan sewa moto yang sampai rm80 sehari.
bagi aku tak payah lah nak sewa moto kot,sebab pulau dekak tioman ni kecik jek,jalan kaki sambil nikmat angin pantai lagik best kot.

kehkehkeh tapi pakcik aku ni dia baik hati dia bagi aku satu moto,moto dia lah gila engko nak sewa kopak duit aku ! 

mmg aku ngan kazen aku lenjan moto tu buat pusing pusing pulau lah.besttt gilaaaaaaaaaaaaaaa

lepas settle jek hal check in bilik,aku dgn sepupu aku terus pusing pusing pulau usha tempat yang boleh buat mandi dan bersnorkeling.

*SAMBUNG*


No comments:

Post a Comment